8.7.2013

דיסני, פיקסאר, ומה שביניהם

מה קורה לפיקסאר, האם דיסני מתחילים לעלות ברמה מעליהם?

דיסני חוזרים לעיניינים,("קפואה")

בשנת 1984 האנימטור ג'ון לסטר עזב את אולפני דיסני והצטרף למחלקת האפקטים הממוחשבים בחברה של ג'ורג' לוקאס
( מלחמת הכוכבים). בשנת 1986 קנה סטיב ג'ובס (מנכ''ל אפל לשעבר) את המחלקה בסכום של 10 מיליון דולרים, והקים את "פיקסאר" כחברה עצמאית, כשהוא בראשה. החברה יצרה סרטונים קצרים, שזכו למועמדויות, פרסים, ופרסומות.

בשנת 1991 חברו "פיקסאר" ו"דיסני "לצורכי הפקה והפצה של סרטי אנימציה ממוחשב באורך מלא. הסרט הראשון שנוצר בשותפות זו הייתה "צעצוע של סיפור" (המצויין), שיצא בשנת 1995. סרט זה היה סרט אנימציה הממוחשב הראשון באורך מלא. 

מאז סרטי "פיקסאר" היו הצלחה גדולה, כל סרט שהם הוציאו היה טוב מאוד, מקורי והניב רווחים רבים להם ול"דיסני".
סרטי האנימציה של "דיסני" מצד שני לא כל כך הצליחו, לא ברווחים ולא בביקורות. זו הייתה די נפילה אחרי סרטי האנימציה הקלאסיים של דיסני שנעשו עד 1998 שהיו אירוע קולנועי בכל פעם שיצאו לאקרנים.

אז "דיסני" די נטשו את תחום האנימציה והשאירו את העבודה על האנימציה ל"פיקסאר". בינתיים "דיסני" הוציאו סרטים שלא היו באנימציה ומאוד הצליחו, "שודדי הקאריביים", "נרניה", "טרון", ועוד... זה לא שהם לא הוציאו סרטי אנימציה בכלל, הם הוציאו אבל ברמה פחותה בהרבה מהמאה הקודמת שבה הם היו "האימפריה" של סירטי האנימציה. זה היה נראה ש"דיסני" ויתרו על סרטים אלו, ונתנו את המפתחות ל"פיקסאר" לתמיד. הרי "פיקסאר" עושים סרטים מצויניים ודיסני רק מרוויחים מזה.

אבל, לפני שנתיים קרה משהו, "מכוניות 2", סיקוול ל"מכוניות" המצליח של "פיקסאר".
הסרט קיבל ביקורות שליליות מאוד ודי נכשל. זו הייתה חתיכת פגיעה ל"פיקסאר" שהיו רגילים לקבל על כל סרט אהדה חיובית מצד המבקרים ומצד הצופים. שנה לאחר מכן יצא "אמיצה" שזכה לביקורות מעורבות מאוד. ובדיוק עכשיו יצא "בית ספר למפלצות", שהוא גם סיקוול לסרט מצליח של פיקסאר, הביקורות חיוביות אבל עדיין טוענים שהסרט החדש פחות טוב מהקודמים.

נראה שדיסני שמו לב למתרחש והוציאו שנה לפני "מכוניות 2" את "פלונטר", סרט נסיכות מאופיין לדיסני שזכה לביקורות חיוביות מאוד מצד המבקרים וגם מצד הצופים.
שנתיים לאחר מכן (האירוע הטראגי "מכוניות 2" כבר יצא, ובאותה שנה יצא הסרט "אמיצה") הוציאו "דיסני" לאקרנים את "ראלף ההורס", סרט מאוד לא אופייני לדיסני ומקורי המספר את סיפורו של נבל במשחק  אשר רוצה להיות הדמות הטובה במשחק ושכולם יאהבו אותו.
הסרט זכה לביקורות מצוינות והקהל אהב ושיבח את "דיסני" על התעוזה לשנות את סגנון הסרטים שלהם.

"פיקסאר" לא נהיו אולפן סרטים רע, הוא עדיין מצויין אך פחות מצויין ממה שהיה פעם.

הסרט הבא של "דיסני", "קפואה" (שם לא רשמי), הולך לצאת כבר השנה .
נראה כאילו אולפני האנימציה של "דיסני" קיבלו דחיפת מוטיבציה עקב "מפלת" "פיקסאר" והם חוזרים לעשות סרטים בקצב תמידי וגם כבר עכשיו מרגישים באיטרנט את ההתרגשות לקראת הסרט הבא.


על הפוסטר של "קפואה" רשום: "מהיוצרים של "פלונטר" ו"ראלף ההורס"", לפני כמה שנים שורה כזאת לא הייתה מופיעה על פוסטרים לסרטי אנימציה של "דיסני" משום שלא היה מה לרשום.
מה הם היו רושמים?
"מהיוצרים של "כוכב המטמון","דינוזאור" ו"מרד החיות"", זה לא היה מושך כל כך הרבה קהל לפי דעתי. 
וגם נראה שהסרטים המצוירים הקצרים של "דיסני" גם משתפרים. הסרט האחרון "איש הנייר" (המצויין) זכה באוסקר ל"סרט המונפש הקצר הטוב ביותר".

אז מה דעתכם?
האם "דיסני" חוזרים ל"תור הזהב" של סרטי האנימציה?


  

2 תגובות:

  1. ראית את בית ספר למפלצות? מדובר בסרט נהדר, אני חושב שהוא מסמל שפיקסאר בעלייה וזה דבר טוב(גם הפרוייקטים הבאים שלהם נשמעים מעניינים). מראלף ההורס מאוד נהנתי ואני חושב שגם דיסני מתחילים לעשות סרטים טובים. בוא נקווה לעולם בו גם דיסני וגם פיקסאר עושים סרטים טובים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אין ספק שהסרט טוב אפילו רשמתי את זה בכתבה, אבל האם הוא יותר טוב ממשפחת "סופר על" או "צעצוע של סיפור" או "רטטוי"?
      לא נראה לי.
      פיקסאר הוא עדיין אולפן מצוין ואני ארצה לראות עוד סרטים שלו.
      מה שאני מנסה לומר בכתבה זה שהמפלה של פיקסאר עם מכוניות 2 ואמיצה(סרט נחמד לא יותר) נתן לאולפן האנימציה של דיסני מוטיבציה לעשות סרטים טובים ושיש להם סיכוי לחזור למה שהיו פעם.

      כך שבעצם אני ואתה מסכימים :)

      מחק